מרן נולד, מרן נפטר / טורו של אברהם דב גרינבוים

    אברהם דב גרינבוים No Comments on מרן נולד, מרן נפטר / טורו של אברהם דב גרינבוים
    9:42
    03.05.24
    הרב אייל אונגר No Comments on למה חשוב לי לדעת מה חושבים עליי

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    #
    מרן נולד היא כותרת לא מכבדת. לא יפה. לא ראויה. האמת, מרן נולד אבל לא עכשיו. תשעים שנות יגיעה מגלים שיש כאן מרן. עיינו היטב בטורו הנפלא של עמיתנו ומכובדנו הרב יעקב ב. פרידמן שפורסם בשבוע שעבר ותבינו כמה מרן נולד מרן.

    מי שראה השבוע את מרן הגר"ש כהן מנצל את הדקות המועטות שלפני כניסת גדולי ישראל למעמד 'לב לאחים' הבין מה זה מרן נולד. בן תשעים כבן תשע.

    אבל יש כותרת לא מכבדת הרבה יותר. שלטי חוצות עם קטעי איגרת בלתי נודעת של מרן בעד או נגד, כשהוא כבר ספון בחלקת הסנהדריה, הם לא הוגנים ולא ראויים. תחת הכותרת הססגונית 'בגלל שאני מציית למרן אני לא מתייצב בלשכת הגיוס' משתמש מי שמשתמש במרן הגר"ע יוסף זצוק"ל ועושה בו כרצונו.
    לשימושו האישי. ההתנגחותי. ההתלהמותי.

    ניצול מרן בשינוי תפיסת עולמו המוצהרת והידועה, על ידי רסיסי מכתבים, מבזה לא פחות מכותרת כזאת או אחרת. לא מרן נולד. רק מרן נפטר.

    אגב, אם תהיתם: הניסוח הפתלתל, הישיבתי והלמדני אינו של יואליש קרויס ודומיו. ברור כפלס שלא.

    לחצו לפתיחת מדור הישורת האחרונה 856

    2
    דברים שרואים משם לא רואים מכאן, הטביע ראש הממשלה לשעבר אריאל שרון משפט מנצח, אבל מסתבר שעד שלא מנסים לא מבינים.

    גברת עדינה בר שלום, בתו של מרן הגר"ע יוסף ומייסדת המכללה החרדית, שוקלת לרוץ לכנסת. כבר יש מפלגה. לא, לא כוח להשפיע. דווקא המפלגה ההיא של כחלון. למה לא? כולנו כחלונים.

    לעומתה, בחצר האחורית של ש"ס נפרדים ממי שהיה המוליך והמביא במפלגה בשנים האחרונות. זה שכיהן כשר והוביל את המאבק על הדיור הציבורי החרדי. אריאל אטיאס. הוא דווקא חושב שאין מה לעשות בכנסת. שאפשר להשפיע מבחוץ. הטייקונים יוכיחו.

    איפה האמת? כנראה שבאמצע. כשהרב מנחם פרוש רצה לזעזע את העולם בנוגע לגזירת גיוס הבנות הוא ארגן משלחת גדולי ישראל שתעלה לראש הממשלה בן גוריון. מאז עברו הרבה מים בירדן. בשתי גדותיו. ההשפעה עברה כמעט כליל לבניין המחוקק. הכנסת הפכה למקום שכולם חפצו בו.

    אבל בשנים האחרונות נראה שטרנד השתדלנים חוזר. ללוביסטים בכנסת יש קצת יותר כוח מהח"כים. הם אוספים אצבעות ויחד מרימים ומנחיתים את מה שחשוב להם באמת. ללוחשים באוזן, המקורבים בע"מ, יש עוצמה גדולה יותר מהנבחרים. זו האמת.

    ויקם דור חדש של מאכערים שכל עניינם לרקום דיל ארוג היטב. שמור לי ואשמור לך. כך בוחרים היום נשיא. כך בוחרים היום רב ראשי. וכך גם מריצים מועמד פיקטיבי בשם כחלון. על פולישוק שמעתם?

    ייאמר ברורות: לא אנחנו המצאנו את המאכערייה. אולמרט מכיר אותה. מכיר טוב. גם לפיד עצר השבוע את תקציב השמיטה. הוא יודע מה זה להיות מאכער. יפה עשו הח"כים ומזכירי המועצת שבחרו לחזור לשיטה הישנה ונפגשו השבוע עם שר הביטחון.

    בכנסת אין מה לחפש כרגע.

    3
    לא קל לגייס כספים בימינו. אפילו קשה. גם אידיאולוגיה עדיין אינה מפרנסת כל עוד היא לא מושלמת וכשדוגליה פוסחים על שתי הסעיפים. גם נהנים ממנעמי השלטון. גם מפגינים נגד ממשלת השמד.

    האדמו"ר מוהרי"י מסאטמר לא ציפה לביקור כזה. הם באו להצהיר אמונים בשיטת סאטמר. לא בדיוק, אבל בערך. והתוצאות לא היו משביעות רצון. האדמו"ר, משום מה, לא שוכנע. דברי לבלרי החצר מדברים בעד עצמם. לא נגענו.

    "במשך החורף עלו ובאו לביתו כמה ראשי כוללים המזוהים עם הפלג הירושלמי והפצירו בו שיתמוך באברכי הכוללים שלהם שעוברים רדיפות וכמו כן הם אינם מתייצבים לצו ראשונה, ובכלל המצב אצל בני הכולל הוא דחוק מאוד.

    "האדמו"ר ענה להם שהוא אינו מנהל מערכות שלהם ואינו מוכן לתמוך בזה. רק אם יפסיקו לקבל תקציב מהממשלה וינותקו לגמרי מכספם הוא יתמוך בהם כמו בכל מוסד אחר על טהרת הקודש, ושילח את פניהם ריקם". סוף ציטוט.

    מסקנה: לא קל להיות קנאי.

    4
    ברגע שהגאון רבי יצחק דוד גרוסמן נכנס לבית ההדור במונקו צלצל הטלפון. המארח הרים כמתנצל את השפופרת ושאל לזהות המטלפן. "אפשר לשוחח עם הרב גרוסמן?", שאל מישהו מעברו השני של הקו. המארח הגיש את הטלפון, מתפלא איך יודע הלה שהגרי"ד הגיע לקבוע מזוזה בביתו.

    "כן, ישראל", קרא הרב לתוך השפופרת. הוא לא טעה. ישראל ירט, העוזר הבלתי נלאה, השיג אותו גם כאן. והלוא רק לפני מספר דקות קבענו להיפגש? תהה המארח לאחר מכן. "על ישראל לא שואלים שאלות", קבע הגרי"ד, שמכיר היטב את האיש שיגיע אליו בכל מקום נידח בעולם.

    "זה לא הכוח שלי", אומר לי ירט. "זאת סייעתא דשמיא מוחשית ומורגשת שיש לרב גרוסמן". הוא מספר בפשטות על מקום חניה ליד בית המשפט העליון שבדיוק התפנה כשהרב הגיע למסור עדות אופי, על פגישה עם נשיא קרואטיה שהתאחרה בשלושת רבעי שעה בדיוק כשהיה תקוע בפקק בכביש שש ועל כהנה נפלאות שבכל יום.

    ובכל זאת, איך השגת את הרב במונקו? אני תמה.

    "פשוט מאוד", הוא מסביר. "ראש הממשלה חיפש את הרב. ידעתי שאני חייב למצוא אותו. הוא נסע למונקו בלי טלפון והתחלתי לחשוב מה אני עושה. יצרתי קשר עם ראש הקהילה ושאלתי אותו באנגלית רצוצה אצל מי נמצא הרב גרוסמן, אך הוא לא רצה למסור לי מידע. התקשרתי לחברת פרלמנט המקורבת ליהדות ושאלתי אותה אם יש לה במקרה פגישה עם הרב גרוסמן מישראל. התשובה הייתה חיובית. מכאן גיליתי אצל מי הוא מתארח. אבל הרב לא היה בבית, כי הלך לקבוע מזוזה אצל חבר הקהילה שבנה בית חדש. התקשרתי לגבאי בית הכנסת וביררתי מי בנה בית לאחרונה, ולאחר רגע השגתי את הרב".

    כמה פשוט. כמה גאוני.

    השבוע עשה ירט פוס. לאחר ארבע שנות עשייה לצדו של הרב גרוסמן הוא מחשב מסלול מחדש. אני משוכנע שבכל צעד שיבחר הוא ימשיך לשרת את עם ישראל.



    0 תגובות